Nárok na odškodnění 250 – 600 € může vzniknout tisícům cestujícím společnosti Ryanair, jejíž zaměstnanci byli ve stávce. Zda nárok na finanční kompenzaci vzniká záleží zejména na tom, kdy dopravce své klienty o zrušeném letu informoval. Dokonce ani při vrácení peněz za letenku nárok na odškodnění cestujícímu nezaniká.

25. 7. 2018 a 26. 7. 2018 stávkovala část zaměstnanců společnosti Ryanair. Dopravce kvůli stávce musel zrušit stovky letů, což ovlivnilo tisíce cestujících. Ti teď možná mají nárok na odškodnění, které stanovuje Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Nařízení samozřejmě platí i pro jiné podobné situace, kdy jsou lety zrušeny kvůli stávce zaměstnanců letecké společnosti.

Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004 však nárok na odškodnění podmiňuje tím, zda byl cestující o zrušeném letu dostatečně předem informován. Jestliže se k cestujícímu dostala informace o zrušení jeho letu dříve než 14 dní před plánovaným odletem, nárok na finanční kompenzaci dle nařízení bohužel nevzniká.

Jestliže byl klient letecké společnosti o zrušení informován ve lhůtě dvou týdnu před plánovaným odletem, záleží dále na tom, zda letecká společnost nabídla přijatelnou variantu náhradního letu. „Let musí být zrušen nejméně 14 dní před jeho plánovaným uskutečněním, zároveň cestující nesmí od letecké společnosti dostat v období 7-14 dní před odletem nabídku letu, který odlétá nejpozději 2 hodiny před plánovaným odletem a přílet do cílové destinace není delší jak 4 hodiny, nebo cestující nesmí od letecké společnosti dostat v posledním týdnu nabídku náhradního letu, který odlétá nejpozději 1 hodinu před plánovaným odletem a přílet do cílové destinace není opožděn o více než 2 hodiny“ vysvětluje právník Petr Novák z Vaše nároky.cz.

Ve chvíli, kdy jsou splněny všechny výše popsané podmínky a letecká společnost je z Evropské unie, Norska, Islandu nebo Švýcarska, nebo let měl odlétat z letiště v EU a přidružených států, má cestující nárok na finanční kompenzaci ve výši 250 až 600 €. Výše odškodnění se určuje podle délky plánovaného letu:

  • 250 eur, když je let kratší než 1 500 km
  • 400 eur, když je let delší než 1 500 km v rámci EU, Norska, Islandu a Švýcarska nebo mimo EU při letu v rozmezí 1 500 – 3 500 km
  • 600 eur, když je let delší než 3 500 km
    • Nárok na odškodnění dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady je dále podmíněn příčinou zrušení, kdy jsou při mimořádných událostech dopravci zbaveni odpovědnosti a odškodnění nejsou povinni vyplácet. Mezi mimořádné okolnosti se řadí zejména nepříznivé počasí, špatná politická situace v zemi nebo stávka zaměstnanců letiště. Stávka zaměstnanců přímo letecké společnosti však za mimořádnou okolnost považována není, proto je dopravce v těchto případech povinen odškodnění vyplatit.

      Nárok na finanční kompenzaci cestujícímu nezaniká ani v případě, že mu byly vráceny peníze za letenku, dokonce ani tehdy, pokud mu byl poskytnut náhradní let mimo výše uvedené časy. „Jestliže klient letecké společnosti využije nabídku náhradního letu, která je však například o den později, než byl plánovaný let, nárok na odškodnění nezaniká“ doplňuje právník z Vaše nároky.cz.

      ZDROJ: Tisková zpráva Vaše nároky.cz.