Během letních prázdnin v srpnu jsme zakoupili akční zpáteční letenky od ČSA z Prahy do Kodaně za 2.200,-kč na osobu. Odletěli jsme v sobotu 28. 9. ranní linkou s odletem z Prahy po sedmé hodině ráno. Za 70 minut jsme už přistávali kolem Öresundského mostu na runway kodaňského letiště. Již doma jsme si koupili jízdenky na autobus společnosti Swebus, se kterým jsme z letiště odjeli přes již zmiňovaný Öresundský most do švédského Malmö, které se nachází 40 minut jízdy. Když jsme dojeli na druhý konec mostu, tak jsme dorazili na hranice. Zastavila nás policie, kontrolovali nám doklady a jejich psy vodili autobusem, jestli někdo nepašuje drogy. Došlo k nesrovnalostem s doklady několika arabských rodin, začali se hádat s policií a nakonec byli vykázáni z autobusu. Kontrolovali záchod, zavazadlový prostor a najednou se před autobusem objevilo asi 15 malých dětí, které se snažily dostat přes hranice bez papírů. Bohužel pro ně se jim to nepodařilo a po této asi 30 -ti minutové pauze na hranicích jsme konečně dojeli do Malmö…

Malmö je zelené travnaté městečko s přátelskou atmosférou. Je tu spousta parků a míst k relaxaci. Lidé chodí moderně oblečení a hodně se tu jezdí na kolech, celé město je na rovině.

Swebus nás vysadil na hlavním vlakovém nádraží u centra města. Na návštěvu jsme měli přibližně šest hodin, což bohatě stačilo. Uskutečnili jsme pěší okruh dlouhý asi 13 kilometrů po těch nejhezčích místech. Nejdříve jsme navštívili Scaniaparken, což je promenáda kolem břehu, po které jsme pokračovali až k Turning Torso, což je asi nejvýraznější symbol města – nejvyšší bytový dům v Evropě, který sahá do výšky 190 -ti metrů a navíc je zatočený. Pokračovali jsme kolem malého přístavu s jachtami až na zdejší pláž ve Ribersborgsstranden, kam si chodí páníčci hrát se svými psy nebo sem chodí rodiny na procházky. Poté přišly na řadu parky Slottsparken a Kungsparken, které patří k nejhezčím ve městě. Ještě jsme navštívili Folkets park, kde je ruské kolo a takový slabší zábavný park a na závěr jsme si nechali prohlídku samotného centra, tedy Stortorget a Lilla Torg, kde se pořádají trhy. Nyní jsme se potřebovali dostat zpět do Kodaně, a tak jsme zvolili jiný způsob než autobus, tedy vlak. Z Central Station na kodaňské hlavní nádraží cesta trvá přibližně 35 minut. Jeli jsme švédským vlakem, který jsme si zarezervovali taktéž předem na webových stránkách Sj.se.

Když jsme přijeli do Kodaně, tak jsme utrpěli mírný šok. Ze švédského pohodového městečka, kde nebyl žádný spěch a téměř žádný nepořádek jsme se dostali do oblasti, kde se všude na zemi válely odpadky, v ulici řvala zbíječka a smrdělo to výfukovými plyny od náklaďáků ze stavby. Hotel jsme měli již klasicky zarezervovaný přes Booking.com a nacházel se přibližně 5 minut chůze od nádraží. Jmenoval se Absalon a dvojlůžkový pokoj se společnou koupelnou se snídaní nás vyšel přes 2.000,-kč. Bohužel Kodaň je určována jednou z nejdražších metropolí v Evropě. Nicméně hotel byl fajn, žádný zázrak, ale na přespání to stačilo. Snídaně dobré. Prohlídku Kodaně jsme si rozdělili na dvě části. První ještě v sobotu večer a druhou část v neděli. Za soumraku jsme šli kolem Tivoli, což je nejznámější zábavný park v Kodani, nicméně byl v rekonstrukci, a tak jsme ho navštívit nemohli. Hned vedle se nachází radnice, před kterou se pořádal koncert v podání přistěhovalců ze Senegalu, pěkný zážitek. Za noci jsme se procházeli centrem, kolem zámku Christiansborg a zpět do hotelu.

A je tu neděle, poslední den v Kodani. Po snídani jsme získali mapu a byla zde označená trasa kudy jít po nejlepších místech. Vydali jsme se po ní. Zahrnovala Amagertorv, kostel sv. Ducha, kostel Panny Marie a další kostely, které jsme společně s těmi jmenovanými vynechali, Kulatou věž, zámek Rosenborg s parkem, Kastellet, neboli pevnost ve tvaru hvězdy, proslulou Malou mořskou vílu, zámek Amalienborg, Nýhavn a kolem Tivoli opět zpět k radnici. My jsme se této trasy drželi až ke Kastelletu, ale pak jsme odbočili podél pobřeží na sever a došli jsme do přístavu, kde kotvila největší nákladní loď současnosti, Maersk McKinney Møller. Opravdu obrovská loď, vysoká jak několikapatrový dům! Pořádali se prohlídky lodi, ale bylo tu tisíce lidí, a tak jsme se na ni podívali jen zvenku a šli jsme zpátky směrem k malé mořské víle a na zámek Amalienborg, kde se od dvanácti hodin koná výměna stráží. Podél břehu jsme se dostali až na Nýhavn, což je vodní kanál používaný jako přístav a je lemován restauracemi a bary. Dají se tu vidět historické dřevěné lodě, na kterých si také můžete vyjet na projížďku. Odpoledne jsme vyrazili do svobodného státu Christiania, kde se smí užívat a prodávat marihuana a další lehké drogy. Takovým centrem všeho dění je Pusher street, kterou lemují krámky, kde prodávají nejrůznější věci, však jsou tu i bary, kde si můžete dát kávu, ale nikdy nevíte, jestli vám do ní něco nepřisypou…  Před vstupem do Christianie je jakási rozhledna, kam jsme jako na úplný závěr vylezli. Poskytne se vám z ní pěkný pohled na celou Kodaň – přikládám fotky. Došli jsme na stanici metra, kde mě překvapilo, že automaty na jízdenky neberou papírovky, ale pouze mince. Museli jsme tedy vyjít z metra ven, rozměnit si v obchodě naproti a znovu si koupit lístky, tentokrát za mince.

Metro nás dovezlo až na letiště, kde jsme měli v 18 hodin check-in. Za zbylé dánské koruny jsme se najedli v bageterii a po dvacáté hodině jsme za tmy opustili toto pěkné hlavní město dánského království na palubě Českých Aerolinií, které nás v pořádku dopravili až domů.

Öresundský most během přistání

Výměna stráží na zámku Amalienborg

Nýhavn

Vstup do Christianie

Závěrečný pohled z výšky na Kodaň